Чому кермо в автомобілях кругле, а у гоночних болідах — ні

Технології

Форма ключового органу управління машиною не змінювалася більше століття. І причиною тому не законодавчі заборони чи данина традиціям, а найпростіша річ — здоровий глузд. Але останнім часом про нього почали забувати.

За більш ніж вікову історію машини колосально змінилися. Включаючи й основні органи управління: навіть кількість і розташування педалей на зорі автомобілізму змінювалося. І тільки кермо як було, так і залишився круглим. У більшості автомобілів.

Пояснення банальне

Кермо обертається по колу, отже, і оптимальна форма для нього — кругла. Водій повинен бути впевнений, що при перехопленні він точно потрапить рукою на обід і продовжить контролювати машину. В епоху, коли підсилювачі керма ще не були нормою, обертати його доводилося швидкими й сильними рухами. А на сучасних машинах бублик сам прагне повернутися в нульове положення. В обох випадках втрачати його з рук досить недоречно.

Єдина вільність, яку дозволяють собі дизайнери серійних машин, спортивне кермо, підрізане по нижній хорді. Очевидний плюс такого рішення — більше місця для колін при вході-виході з салону. А люблять таке кермо багато за те, що виглядає круто. Але при установці цього бублика його форма повинна бути вивіреною, а рейка — «короткою», що передбачає мінімальну кількість обертів керма від упору до упору. Якщо інженери не врахують ці моменти, при маневрах водій постійно буде ловити рукою порожнечу, що небезпечно. Такий ефект присутній, зокрема, на кросовері Haval F7.

Але чому тоді на формульних болідах кермо більше схоже на авіаційний штурвал або прямокутник з округленими кутами? Для них це виправдано. По-перше, кокпіт тісний, на рахунку кожен сантиметр. Ось і намагаються зробити кермо як можна менше. По-друге, гонщикам немає потреби перехоплювати кермо. Воно повертається на чверть обороту в кожну сторону або трохи більше. Руки до нього буквально приклеєні.

Концепт-кари останніх років теж хизуються нестандартним кермом. Тут справа навіть не в тому, що на подібного роду виставкових експонатах дизайнери дають собі волю. Всі готуються до впровадження автопілота, і в машинах майбутнього бублики стануть забиратися на передню панель або зовсім будуть відсутні. На це і натякають квадратні «штурвали». Але в реальній експлуатації вони незручні.

Джерело



Переглядів: 18