Коломиянам на замітку: за яких обставин приїде “швидка”

Здоров`я

«На території України кожен громадянин та будь-яка інша особа мають право на безоплатну, доступну, своєчасну та якісну екстрену медичну допомогу», – йдеться в Законі України «Про екстрену медичну допомогу».


Які стани слід вважати екстреними, скільки бригад «швидкої» одночасно чергує в Коломиї та що робити, щоб карета якнайшвидше прибула до потерпілого – «ДК» розповів лікар медицини невідкладних станів і медицини катастроф Петро Васкул, пише Дзеркало Медіа.

У місті – дев’ять бригад, які обслуговують Коломию та більшу частину Коломийського району. Не завжди всі дев’ять авто справні, тож є велика потреба в оновленні транспорту. Одна з бригад – 51-а реанімаційна – призначена для надання допомоги в особливо тяжких випадках, наприклад ДТП. Вона обладнана для надання реанімаційних заходів у повному обсязі.

«Ми встигаємо приїхати вчасно, згідно з нормами, передбаченими Національною службою здоров’я», – каже Петро Васкул.

Якщо диспетчер, вислухавши пацієнта, зрозуміє, що до приїзду «швидкої» можна покращити стан хворого порадою, як, наприклад, у випадку високої температури чи підвищеного артеріального тиску, він надасть необхідні рекомендації.

Випадки, в яких бригада швидкої допомоги зобов’язана виїхати на виклик, ми виписали з пам’ятки диспетчеру (постанова КМУ від 21.11.2012 р. № 1119):

«1. До категорії екстрених належать звернення стосовно пацієнта, котрий перебуває в невідкладному стані, що:

    • Супроводжується:
        • Знепритомленням;
        • Судомами;
        • Раптовим розладом дихання;
        • Раптовим болем у ділянці серця;
        • Блювотою кров’ю;
        • Гострим болем у черевній порожнині;
        • Зовнішньою кровотечею;
        • Ознаками гострих інфекційних захворювань;
        • Гострими психічними розладами, що загрожують життю та здоров’ю пацієнта чи інших осіб.

      Зумовлений:

        • Усіма видами травм (поранення, переломи, вивихи, опіки, важкі забої, травми голови);
        • Ураження електричним струмом, блискавкою, тепловими ударами, переохолодженням, асфіксією всіх видів (утоплення, потрапляння сторонніх предметів у дихальні шляхи);
        • Ушкодження різної етіології під час надзвичайних ситуацій (ДТП, аварії на виробництві, стихійні лиха тощо);
        • Отруєннями, укусами, змій, павуків і комах тощо;
        • Порушеннями нормального перебігу вагітності (передчасні пологи, кровотеча тощо);
        • Звернення медичних працівників щодо транспортування пацієнтів, які перебувають у стані, що потребує обов’язкового медичного супроводження та термінової госпіталізації до стаціонарів.
    1. До категорії неекстрених належать стани, що:
    • супроводжуються:
        • раптовим підвищенням температури тіла з кашлем, нежиттю, болем у горлі;
        • головним болем, запамороченням, слабкістю;
        • болем у попереку, суглобах (радикуліт, остеохондроз, артрит, артроз тощо);
        • підвищенням артеріального тиску;
        • больовим синдромом у онкологічних хворих;
        • алкогольним, наркотичним, токсичним тощо синдромом.
    • зумовлений загостренням хронічним захворюванням у пацієнтів, які перебувають під наглядом сімейного чи дільничого лікаря з приводу гіпертонічної хвороби, виразки шлунка та дванадцятипалої кишки, хронічного запалення печінки, жовчного міхура, кишківника, хвороби нирок, суглобів тощо.

Диспетчер перенаправляє неекстрені звернення в амбулаторії, поліклініки тощо, а в разі відсутності такої можливості – направляє бригаду протягом години з моменту отримання звернення».

«Екстрена медична допомога практично ніколи не відмовляє, але виклик має бути обґрунтованим. На необґрунтовані, як правило, теж виїжджаємо, але часто просто марнуємо не лише свій час, а й можливість врятувати справді екстрених пацієнтів, – наголошує пан Петро. – Часом люди цим зловживають, але ми змушені перевіряти».

Щоб бригада «швидкої» прибула на місце якнайшвидше, важливо на всі питання диспетчера відповідати максимально точно: що трапилося, вік потерпілого та правильно вказати адресу. Обов’язково на будинку має бути вказаний номер, а ще бажано, щоб хтось зустрів бригаду.

Також повідомте диспетчеру код вхідних дверей під’їзду. Окрім того, не забувайте: ввічливість – ключ до взаєморозуміння.



Переглядів: 28