У Франківську презентували цикл картин про Майдан «Стіна» (ФОТОРЕПОРТАЖ)

Публікації

Один із найвідоміших українських живописців Матвій Вайсберг привіз у Івано-Франківськ серію картин «Стіна».


10 серпня у арт-просторі Підземний Перехід «Ваґабундо» відкрили виставку «Стіна» Матвія Вайсберга – художника та учасника Революції Гідності.



Відкриття розпочалось із хвилини поминального мовчання за відомим українським художником та директором Одеського художнього музею і, насамперед, другом Матвія Вайсберга – Олександром Ройтбурдом, котрий відійшов у засвіти 8 серпня.



Мистецький проєкт створювався протягом сорока днів у період із січня по берзень 2014-го року під час подій на Майдані Незалежності у Києві. До Франківська картини привезли не просто так – експозиція приурочена до 30-річчя Незалежності України.


Картини такі ж строкаті, як і події тих днів: сьогодні надія, а завтра – розпач, лють страх“, – висловлюється автор про власне творіння.



Матвій Вайсберг на Майдані був від самого початку. Каже, що «Стіна» – це його своєрідна хронологія, котра майже співпадає з реальними подіями. Однак розпочинається все зі «штормової ночі» з 10-го на 11-те грудня, коли кругом звучало «Києве, вставай!» і живописець вперше пішов на Майдан.


Я вагався, чи варто йти. Зрештою, це нормально“, – признається пан Вайсберг.


 


Працював художник здебільшого вдома, ескізів не робив. Спершу він фотографував усе, що відбувалось тими днями, а вже на полотно Матвій Вайсберг переносив задокументований на світлинах Київ зразка 2014-го року.


Коли все рвалось і руйнувалось на Грушевського, я почув трубу“.


Примітним є те, що на картинах немає конкретних персоналій, окрім хіба що відомого персонажа тих днів – вуличного музиканта Костянтина Олійника, більш відомого як Костя-Трубач з Харкова.



Спершу хотів за зразок взяти гравюри Ганса Гольбейна Молодшого, а потім якось картини вийшли розміром 60х45 сантиметрів“, – додає автор.


Матвій Вайсберг був свідком та безпосереднім учасником Революції Гідності, однак 8-го березня, коли загиблим на Майдані поклали квіти, не міг повірити, що все закінчилось. Власне, його цикл «Стіна» і закінчується полотном, намальованим у той день.


Знаєте, до якогось моменту це був Майдан радше патетичний. Там спершу були якісь алюзії на Французьку революцію, якесь таке собі трохи Взяття Бастилії… потім з’явився страх. Я дивився у бік беркутів і усвідомлював, що там смерть. Найстрашніші ночі були 19-20 лютого, коли мирна хода на Грушевського закінчилась бійнею“, – розповідає живописець.



Остання картина неабияк вирізняється кольоровою гамою – там художник чи не вперше використовує блакитний колір, позначаючи помережане легкими хмарами небо. Зрештою, експозиція «Стіна» дає навіть пересічним поціновувачам живопису зрозуміти, що у Вайсберга особливі стосунки з кольористикою, адже, за його словами, до написання цього циклу він взагалі не використовував червону фарбу.



До «Ваґабундо» серія полотен Матвія Вайсберга доїхала під проводом Юрія Луценка. Ексгенпрокурора України каже, що помітив художника ще під час багатьох акцій на Майдані. Трохи згодом йому подарували картину Вайсберга, на якому червоним акрилом був виведений янгол. Згадане полотно пообіцяв відправити до Івано-Франківська згодом, тож відвідувачі виставки «Стіна» матимуть змогу побачити цей твір.



На експозицію написаної у рекордні терміни – за 40 днів, з 28 січня по 8 березня 2014 року – серії картин запрошуються усі, незалежно від того, були ви учасниками революційних подій чи ні. Так чи інакше, «Стіна» Матвія Вайсберга відгукнеться щемом у серці кожного.




Переглядів: 3 842
banner